Website Usability analyseren

Consultant

  • Jan-Karel Enis

Bedrijf

  • Larabo BVBA
    Baaikensstraat 21, 9240 Zele
    https://www.larabo.be/

Rapport:

1. Usability van deze bedrijfswebsite.

Toegankelijkheid:

  • Het laden van de webpagina's verloopt voldoende snel, de pagina's hebben een gemiddelde laadtijd van 369 ms.
  • Er is ook een mobiele versie van de website, deze loopt ook vrij soepel.
  • Er is voldoende contrast tussen de tekst en de achtergrond. Er worden geen foto's met tekst daarop gebruikt.
  • De font grootte en lijnafstanden zorgen voor een vlotte leesbaarheid. Ik denk zelf dat het lettertype groter is dan bij de meeste websites. Het leest zeer aangenaam.
  • De animaties zijn denk ik geplaatst met HTML5, alleszins niet met Flash want de animaties zijn ook zichtbaar op een smartphone.
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van ALT Tag's.
  • Nergens een Not-found/404 pagina tegengekomen.
  • Performance grade: A 90
  • Laadtijd: 369 ms

Identiteit:

  • Bedrijfslogo is zeer goed zichtbaar, niet overdreven groot
  • De bedrijfsslogan vind je meteen op de homepagina, hij beschrijft kort wat de activiteiten van het bedrijf zijn.
  • De Home-pagina valt vrij snel te snappen, alles wordt kort en duidelijk weergegeven.
  • De bedrijfsinformatie vind je ook meteen terug op de Home-pagina.
  • Er is een aparte pagina voor de contact informatie, bovendien werkt de website ook met een contactformulier.

Navigatie:

  • Op de website worden maar 2 pagina's gebruikt, namelijk de Home-pagina en de contact pagina. Enerzijds zorgt dit ervoor dat je alles vrij snel doorgenomen hebt, maar anderzijds is de informatie wel beperkt.
  • Als je op het bedrijfslogo klikt, ga je naar de home-pagina.
  • De gebruikte links zijn duidelijk en onderlijnd weergegeven.
  • De website werkt niet met een zoekveld.

Inhoud:

  • De gebruikte titels beschrijven duidelijk waarover de onderliggende tekst gaat.
  • Alle informatie is weergegeven op de home-pagina waardoor niet alle informatie zich boven de vouw bevindt. Je zal dus naar beneden moeten scrollen.
  • Er wordt overal met dezelfde stijlen gewerkt.
  • Er wordt voor titels en ondertitels bold gebruikt. Voor sommige andere woorden wordt italic gebruikt. Persoonlijk vind ik het italic gebruik niet zo gepast. Maar in het algemeen wordt er niet overdreven.
  • Er wordt niet met advertenties & Pop-ups gewerkt, wel wordt er naar het moederbedrijf verwezen.
  • Alles is vrij duidelijk beschreven, geen moeilijke woorden/teksten.
  • De URL's zijn zeer simpel en gebruiksvriendelijk.

2. Drill down op inhoud.

  • De website beschrijft kort en duidelijk waar ze voor staan en wat hun activiteiten zijn. Misschien zou het beter zijn mochten ze wat meer uitleg geven over de bedrijfsgeschiedenis en werken met klantenbeoordelingen. Dit zorgt voor een betrouwbaardere eerste indruk.

3. Responsive design.

    • Er wordt gewerkt met een responsive design aangezien de website zich aanpast wanneer ik er met mijn iPhone naar surf. Er wordt dus gebruik gemaakt van een mobiele versie.

4. Klantenadvies.

  • Een extra pagina met informatie over de geschiedenis van het bedrijf.
  • Een extra pagina met klantenbeoordelingen.
  • Een zoekveld gebruiken.
  • Een foto met betere kwaliteit gebruiken bovenaan de home-pagina. Is nu vrij onscherp/onduidelijk.
  • Bij contact een subgroep met FAQ gebruiken.
Digital Skill. Artevelde Hogeschool Gent. Voetweg 66, 9000 Gent
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin